Rundek Melita

Rundek Melita

Biografija

Melita Rundek rođena je 1961. godine u Zagrebu. Nakon  osnovne škole  te nastavka školovanja u Centru za kulturu i umjetnost završila je, uz rad, studije  komparativne književnosti  i  fonetike  na  Filozofskom fakultetu u Zagrebu . Pisala je za razne časopise (Plima, Draga,  Modra lasta , Prvi izbor) te za emisiju Priče za laku noć na  Hrvatskom radiju . Radila je s nadarenom djecom u organizaciji Ministarstva prosvjete i športa, organizirala niz radionica kreativnog pisanja, sudjelovala u programu s prognanom djecom i u prosudbenim povjerenstvima za procjenu dječjih radova, te održala veliki broj susreta s djecom po  školama  i  knjižnicama  diljem  Hrvatske . Radi kao knjižničar-informator u Knjižnicama grada Zagreba.
Melita Rundek napisala je četrdeseset i jedan naslov, od kojih je čak trideset i pet za djecu i
mlade, a četiri naslova su u lektiri za osnovnu školu. Za  rukopis  romana  Psima ulaz zabranjen dobila je 1. nagradu Ivana Brlić-Mažuranić za 1999. godinu. Roman je uvršten u  lektiru  te je po njemu napravljena predstava. Drugi roman Mirko i 7 prigovora, koji govori o psihičkom zlostavljanju, upotrijebljen je, u dijelovima, kao predložak za neke od radionica UNICEF-ove kampanje Stop zlostavljanju među djecom, koje su izvedene u nekoliko stotina škola diljem Hrvatske te stavljen na top-listu najkvalitetnijih  knjiga  te godine koju sastavlja Komisija za knjižnične usluge Hrvatskog knjižničarskog društva. Također je doživio i svoju radijsku dramatizaciju i uvršten je u UNICEF-ov priručnik na hrvatskom i engleskom jeziku. Treći roman Kupit će ti tata koturaljke bavi se temom seksualnog zlostavljanja i doživio je pohvale čitateljstva i  institucija  koje se bave prevencijom i liječenjem dječjih trauma te je bio u užem izboru za nagradu Anto Gardaš. Roman je također uvršten na top-listu najkvalitetnijih knjiga za  mladež  te preporučen za čitanje  roditeljima  i  djeci .
Zbirka  pripovjedaka  Pet i pol minuta do zvona obrađuje temu odrastanja te dotiče sve prepreke na koje pritom nailazimo:  pušenje ,  alkohol ,  drogu . Često se koristi kao predložak na dječjim natjecanjima u interperetaciji. Haj, ja sam online suvremeni je roman koji govori o
druženju djece na  internetu . Roman je bio u užem izboru za  nagradu Grigor Vitez  i nagradu Anto GardašIzgubljena u ormaru sljedeći je roman u kojem autorica ispituje svijet  potrošačkog društva  u kojem živimo te potrebe mladih da budu prihvaćeni u svojoj sredini.
Roman je bio u užem izboru za  nagradu Grigor Vitez  te je dobio  nagradu Mato Lovrak  za najbolji roman za djecu i mlade u 2014. godini. Sljedeći roman autorice naslovljen je Hrvač.
Knjiga Hrvač bila je u užem izboru za  nagradu Anto Gardaš . Roman Letači srebrnih krila je bio u užem izboru za  nagradu Grigor Vitez, a osvojio je  nagradu Anto Gardaš  kao najbolja dječja knjiga u 2017. Također je i radijski dramtiziran. Roman Moj tata Plavac osvojio je  nagradu Mato Lovrak  kao najbolji roman za djecu i mlade u 2019. Knjiga Mirko i Glavoder doživjela je veliki interes čitateljstva zbog otvaranja problema nadarene djece. Za knjigu Slučaj Mirkovog brata Melita Rundek prvi je laureat regionalne nagrade Dragan Radulović. Knjiga Slučaj Mirkovog brata bila je i finalist  nagrade Grigor Vitez te  nagrade Mato Lovrak . Ema Neustrašiva je bila i radijski emitirana. Moja baka je zmaj je također kao i Ema Neustrašiva na top-listi najkvalitetnijih knjiga, uključena je u kviz Čitanjem do zvijezda. Mirko u paklu razreda također je na top listi i preporučen za čitanje djeci i roditeljima kao i knjiga Moja mama je bajkerica.
Slikovnice Melite Rundek ispituju  svijet  u kojem živimo i naš odnos prema njemu. Oči koje svijetle u mraku govori o našem odnosu prema vrijednom i prema njoj je napravilo predstavu Lutkarsko kazalište Za Bregom. Slikovnica Zora priča o  svijetlu , lučonošama, samoći pritom te  prijateljstvu  i  ljubavi. Tatina medalja problemska je slikovnica o pravima djece. Priča o Vilmi Špigl pripovijeda o percepciji i našem viđenju sebe i drugih i bila je u užem izboru nagrade Ovca u kutiji (2. mjesto stručnog i dječjeg žirija), a Djevojka koja je zaspala u tanjuru je slikovnica ilustrirana  glinenim  figurama, oslikanim  tanjurima  i zdjelama koje je izradila sama autorica. O strahu i krotitelju lavova osvjetljava problem  straha  i treme, često se koristi u nastavi, a slikovnica Silvester obrađuje temu odrastanja uz prepreke. I slikovnice se nalaze na top listi knjiga za preporuku. Slikovnica 150 medvjeda i jedna priča motivira djecu da se sama upuste u rješavanje svojih zadataka. Slikovnica je dobila priznanje u izboru za najbolju hrvatsku slikovnicu Ovca u kutiji 2. mjesto prema ocjeni stručnog povjerenstva. Slikovnica Čistač, koja govori o najvećem zagađenju – zagađenju ružnim riječima, zapažena je među djecom i odraslima, stručnim krugovima te preporučena za čitanje od Hrvatskog društva knjižničara, a Nevolja jednog cara je bila finalist  nagrade Grigor Vitez . Slikovnica Savršeni svijet bila je u užem izboru za nagradu najbolje hrvatske slikovnice Ovca u kutiji 2021.godine. Paprena priča se često izvodi u okviru radionica za djecu. Darmar, Maki je car je slikovnica koja je bila u užem izboru za nagradu Grigor Vitez. Kiki, mi te volimo je prevedena na engleski.
Melita Rundek objavila je i dva romana za odrasle čitatelje Kasni vlak za Kopenhagen, koji se koristi i u biblioterapiji i Reci brodovima da se brzo vraćam. Objavljene su i tri zbirke njenih pjesama: Hajde, pogledaj me! Ako me ne pogledaš, ja ću sasvim izblijedjeti i nestati i Utopljena u kapljici vode te Moja šutnja (konceptualna zbirka poezije).
Djelo Melite Rundek zastupljeno je u čitankama svih nakladnika koji se time bave i recenzirano je u raznim stručnim časopisima, domaćim i inozemnim, neka djela obrađena su u doktorskim radovima ili stručnim izlaganjima.
Autorica je član Društva hrvatskih književnika i Hrvatskog društva književnika za djecu i mlade.


Više informacija o Meliti Rundek također možete pročitati na sljedećoj poveznici:

https://hr.wikipedia.org/wiki/Melita_Rundek 

e-mail adresa: rundek.melita@gmail.com 
mob: +385 91 525 3085

Bibliografija


2000. – Psima ulaz zabranjen (vesela ljubavna pripovijest o psima, knjigama i ostalome)
2005. – Mirko i 7 prigovora (knjiga-zagonetka s ljekovitim biljem)
2006. – Kupit će ti tata koturaljke (mišljeno šaptom)
2006. – Oči koje svijetle u mraku
2006. – Pet i pol minuta do zvona (priče iz razreda)
2007. – Zora
2008. – Tatina medalja
2009. – Haj, ja sam online
2009. – Priča o Vilmi Špigl
2011. – Kasni vlak za Kopenhagen (povijesna, ljubavna pripovijest)
2011. – Djevojka koja je zaspala u tanjuru

2012. – O strahu i krotitelju lavova
2013. – Hajde, pogledaj me! Ako me ne pogledaš, ja ću sasvim izblijedjeti i nestati
2013. – Silvester
2013. – Utopljena u kapljici vode
2014. – Izgubljena u ormaru
2016. – 150 medvjeda i jedna priča
2016. – Hrvač
2017. – Letači srebrnih krila
2018. – Moja šutnja
2018. – Čistač
2019. – Moj tata Plavac
2020. – Mirko i glavoder
2020. – Nevolja jednog cara
2021. – Slučaj Mirkovog brata
2021. – Savršeni svijet
2021. – Paprena priča
2022. – Darmar, Maki je car!
2022. – Ema Neustrašiva
2022. – Kad bi Anja nacrtala jezero
2022. – Moja baka je zmaj
2022. – Kiki, mi te volimo!
2023. – Mirko u paklu razreda
2023. – Pazi, oštar pas!
2023. – Reci brodovima da se brzo vraćam
2024. – Moja mama je bajkerica
2024. – Nepobjediva Ema
2024. – Igračke pričaju priče (zbirka priča hrvatskih autora)
2024. – Kako je Jasna žurila
2025. – Vilin kaput
2025. – Mirko i afrička avantura

Izbor iz djela


Početak romana Psima ulaz zabranjen
 
     Tko zna, možda ovo i nije najbolji od svih mogućih svjetova! Pokatkad se, naime, dobronamjernom promatraču na trenutak učini da je sve zabranjeno, da se ništa ne smije i ne može. Zabranjeno je igrati se lovice za vrijeme velikog odmora, zabranjeno je jesti čokoladu prije ručka, zabranjeno je smijati se kad odrasli razgovaraju… Da, katkad se čini da je cijeli svijet ispresijecan znakovima na kojima piše:  ne, nikako, stop i stani!
     Zacijelo je tako, sumorno i obeshrabreno, razmišljao i ON, veliki pas mješanac smeđe i žute dlake dok se češkao iza uha i zadubljeno promatrao prostrana staklena vrata knjižnice na kraju grada. Ono što je prvo spazio bila je velika naljepnica desno od pločice s uredovnim vremenom knjižnice. Na naljepnici je bio vrlo vjerno nacrtan sladoled – kornet i tri zamamne kuglice u njemu, po svemu sudeći: vanilija, jagoda i čokolada. Međutim, sladoled je na naljepnici bio prekrižen dvjema, potpuno antipatičnim, debelim crtama, što je dakako značilo da sladoled, ni sam, ni u društvu, ne smije u knjižnicu.
     Veliki pas miješane smeđe i žute dlake još je neko vrijeme motrio sladoled koji je izgledao tako stvarno, a onda je svrnuo pogled na onu drugu naljepnicu, koja se isprsila lijevo na staklenim vratima. Na njoj je bio nacrtan pas vučjak, oštrog izgleda i spuštenog repa, koji je također, poput sladoleda, bio prekrižen po sredini.
     Što je zatim učinio veliki pas mješanac? Pogledao je još jedanput nacrtani sladoled i dvaput se obliznuo, a na onog precrtanog psa vučjaka, koji mu se uopće nije svidio, potiho je zarežao.
     O, bio je pametan, vrlo pametan taj veliki pas koji se, tko zna zašto i tko zna kako, našao pred vratima prigradske knjižnice. No ipak, bio je samo pas. Možda nije baš sasvim razumio da naljepnica zabranjuje SVIM psima ulazak u knjižnicu. Možda je pomislio da samo tog crnog vučjaka sa slike ne puštaju unutra, jer je neki opasni pseći kriminalac koji grize ljude i knjige. Ni njemu se, konačno, taj pas nije sviđao i on bi ga, sasvim sigurno, prekrižio sa svoje liste bliskih znanaca i prijatelja.
     Možda je mislio tako. Nikad se ne zna što se točno događa u nekoj čovječjoj, a kamoli u psećoj glavi! Tuđe su glave vrlo zagonetna stvar, a misli se najčešće ne mogu prisluškivati.
     No ipak, radilo se o doista pametnom i osobitom psu i mnogo je vjerojatnije da je on sve shvatio otprve: da se zabrana odnosi na cijeli pseći rod, pa i na njega osobno.
     Sve je razumio, sve je znao, ali nije za to previše mario. Mahao je on repom na zabrane! Ta, kakav je to život ako se nikad, ali baš nikad, potajice i kradom, ne pojede čokolada prije ručka i kakav bi on to pas bio kad bi baš sve zabrane na ovom svijetu (a ima ih toliko da im se ni broja ne zna) ozbiljno uzimao u obzir.
     Osušeno blato na šapama, tri čička u dlaci i neustrašivi sjaj u očima svjedočili su da je on mlad i ozbiljan pas, sklon pothvatima i pustolovinama, koji neće snuždeno podviti rep kad naiđe na prvu prepreku u životu.
     I tako je on doista velikim kitnjastim repom zamahao naljepnicama ispred nosa i dostojanstveno sjeo na knjižnični prag. Vođen svojim nepogrešivim trinaestim čulom, znao je da svakako mora, neopozivo i neodgodivo, ući u knjižnicu! Mora, i gotovo! Bilo je to jače od njega.
     Vrata nije znao otvarati, kucati nikako nije mogao, pa je zato prislonio vlažnu njuškicu uz staklo i zacvilio, tužno zacvilio kao da moli knjižničara da mu smjesta otvori ako ne želi da, eto, ovdje, na pragu, umre od čežnje.
     No nije se događalo ništa. Valjda je zacvilio pretiho i prepristojno da bi ga netko čuo.
     Još je neko vrijeme gurao njuškicu u staklena vrata, a onda je odustao i odlučio pričekati da netko iz knjižnice izađe ili pak u nju uđe i tako i njemu pruži šansu.
     I sjedio je. I čekao.
     I čekao. I sjedio.
     I čekao.
     I sjedio…

Početak romana Kasni vlak za Kopenhagen


    Sa svojih četrdeset i šest (godina ili bora, svejedno) nekako se intimno svrstavala u veterane, u one s iskustvom, koji su raščistili, koji već sve znaju, koji su prebili gudala o koljena (na sreću ili na nesreću, stav se mijenjao ovisno o njenim dobrim ili lošim danima) i više nemaju iluzija, snova i ostalih nepodopština i kerefeka mladosti. O svemu tome svjedočile su dvije crte na njenom licu, jedna tanka koja je išla od usnica i jedna već kronična, duboka, između obrva.
     Govorile su o stiskanju zuba i mrštenju nad životom koji je pred Zvjezdanu Šimić nosio male, srednje i velike prepreke, koje su svejedno koje veličine, bile jednako nepremostive i strašne.
     Sve u svemu, konačni rezultat je bio vrlo skroman: jedno profesionalno ništa, pa Sonja i Iva, lijepe, pametne i naporne kćeri, i Boris.
     Boris, tko je bio Boris? Što joj je bio Boris? Teško joj je to bilo objašnjavati novostečenim prijateljima. I sama bi ga, u prečestim susretima po kući, koji put htjela upitati:  „Oprostite, tko ste Vi? I što radite u mom životu?“
      Boris, naravno, nekad davno nije bio Oprostite, tko ste Vi. Nekad davno bio je srednjoškolska ljubav, dragi Boris, izgovoreno sa srcem u grlu i drhtavim rukama, dragi Boris, napisano sa suzama kad je bio u vojsci, dragi Boris kojem je rekla svoje povijesno DA.
      Povijesno NE uslijedilo je mnogo kasnije. Da joj je bilo do pisanja anonsi, napisala bi: „Razvedena, ne svojom krivicom. Moja je ljubav umrla nakon duge i teške bolesti u kući na Bukovcu, umrla dok smo se svađali oko toga zašto nije sin, kako ćemo platiti struju, zašto njegovoj mami nisam kupila lijek za reumu, zašto samo plačem, zašto televizor ne radi, zašto samo plačem, zašto mu košulja nije izglačana, zašto samo plačem, zašto Sonja ima rubeolu,
zašto ga nema cijeli dan, pa cijelu noć, pa šest mjeseci…“
     Moja je ljubav umrla. Ne žalim za pokojnicom. Više ne…

Pjesma iz zbirke Hajde, pogledaj me…

U zasjedi        

Postrojili su se
svi moji loši trenutci,
kao vojnici,
i pucali u mene
bez opomene.

Odjeci iz javnosti

Za rukopis romana Psima ulaz zabranjen dobila je 1. nagradu Ivana Brlić-Mažuranić za 1999. godinu. Roman je uvršten u lektiru te je po njemu napravljena predstava.
Roman Mirko i 7 prigovora, koji govori o psihičkom zlostavljanju, upotrijebljen je, u dijelovima, kao predložak za neke od radionica UNICEF-ove kampanje Stop zlostavljanju među djecom. Pjesma iz te knjige je uglazbljena i prevedena na engleski.
Roman Kupit će ti tata koturaljke bavi se temom seksualnog zlostavljanja i doživio je pohvale čitateljstva i institucija koje se bave prevencijom i liječenjem dječjih trauma te je bio u užem izboru za nagradu Anto Gardaš.
Haj, ja sam online suvremeni je roman koji govori o druženju djece na internetu. Roman je bio u užem izboru za nagradu Grigor Vitez i nagradu Anto Gardaš.
Izgubljena u ormaru je roman u kojem autorica ispituje svijet potrošačkog društva u kojem živimo, ljepote i odijevanja te potrebe mladih da budu prihvaćeni u svojoj sredini. Roman je bio u užem izboru za nagradu Grigor Vitez te je dobio nagradu Mato Lovrak za najbolji roman za djecu i mlade u 2014. godini.
Knjiga Hrvač bila je u užem izboru za nagradu Anto Gardaš.
Roman Letači srebrnih krila je bio u užem izboru za nagradu Grigor Vitez, a osvojio je nagradu Anto Gardaš kao najbolja dječja knjiga u 2017. 
Moj tata Plavac osvojio je nagradu Mato Lovrak kao najbolji roman za djecu i mlade u 2019.
Za knjigu Slučaj Mirkovog brata Melita Rundek prvi je laureat regionalne nagrade Dragan Radulović. Knjiga Slučaj Mirkovog brata bila je i finalist nagrade Grigor Vitez te nagrade Mato Lovrak.
Slikovnice Melite Rundek su, kao i romani, zapažene i redovito uvrštene na top-listu nakvalitetnijih knjiga koji sastavlja struka.
Slikovnica Priča o Vilmi Špigl je bila je na drugom mjestu nagrade Ovca u kutiji za najbolju hrvatsku slikovnicu, prema mišljenju stručnog i dječjeg žirija. Slikovnica 150 medvjeda i jedna priča je bila na drugom mjestu nagrade Ovca u kutiji.
Nevolja jednog cara je bila finalist nagrade Grigor Vitez. Slikovnica Savršeni svijet bila je u užem izboru za nagradu najbolje hrvatske slikovnice Ovca u kutiji 2021. godine.
Neki od naslova se koriste i u biblioterapiji – primjerice Mirko i sedam prigovora te roman za odrasle čitatelje Kasni vlak za Kopenhagen.
Djelo Melite Rundek obrađeno je u raznim stručnim časopisima, domaćim i inozemnim, neka djela obrađena su u doktorskim radovima ili stručnim izlaganjima. Mnoga su radijski dramatizirana, neka postavljena na kazališne daske.