Fresl Tin

    Fresl Tin

    Biografija

    Tin Fresl rođen je 31. srpnja 2003. u Zagrebu. Studira filozofiju i antropologiju na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Svoje je stvaralaštvo započeo u srednjoj školi koju je pohađao u Jastrebarskom. Sudjelovao je na državnoj smotri „LiDraNo“ 2020. i 2021. godine. Objavio je zbirku pjesama Vitezovi okruglog smisla 2021. godine i zbirku pjesama Invokacija klaustrofobije 2024. godine. Pjesme su mu uvrštene u književne časopise Riječi, Poezija i Republika. Sudjelovao je na tribini Društva hrvatskih književnika „Bez cenzure“ i u projektu Knjižnica grada Zagreba „Preporučili su mladi, pročitajte“ te u raznim poetskim radionicama. Osvojio je prvu nagradu na natječaju „Na tragu pjesnika“ 2024. godine. Izlagao je na međunarodnim studentskim filozofskim konferencijama u Zagrebu, Beogradu i Novom Sadu, te na Studentskoj bioetičkoj radionici u sklopu Lošinjskih dana bioetike.

    Bibliografija

    Fresl, Tin: Vitezovi okruglog smisla, Društvo Naša djeca, Jastrebarsko 2021.

    Fresl, Tin; Invokacija klaustrofobije, Biakova, Zagreb 2024.

    Odjeci iz javnosti

    Čemer

     

    Na staklu se mogla

    namirisati prašina,

    prašina je mogla otvoriti prozore,

    prozor je mogao zaškripiti harmonijski.

     

    On je nogama šaptao daskama

    stvarajući ritam ili poziv upomoć.

    Da je bio bos,

    možda bi se i našpranjio.

     

    Gledao je u sliku kamina

    i sjedio na kartonskoj kutiji

    u sobi sa šupljim zidovima

    u koje se lako zavuče čemer.

     

    Petrolejka u obliku pješčanog sata

    pokazivala je na sjever stola,

    mrvice kruha poskakivale su

    pod vrućim bičevima izdaha.

     

    Melankolija nije čitala s usana,

    nego s izrezbarenih zidova

    s kojih su rimske brojke

    vječito nešto odbrojavale.

     

    Ugledao me kako bilježim

    njegove teške treptaje

    dok je okretao mjedenu žlicu

    tražeći sjajniju stranu

     

    Samo je mahnuo rukom

    i zatvorio vrata kapcima.

    Njegovo letargično postojanje

    na tren mi se učinilo uvredljivim

     

    Francuska

     

    Izbavi me iz Francuske,

    zemlje kolača, a ne kruha,

    kao što si nekad izbavljao iz Egipta

    narod svjestan pijeska pod nogama,

    narod podložan fatamorgani.

     

    Gledajte me kako hodam u Versaillesu.

    Na rubu nesvijesti,

    boje su šarene magle,

    zidovi tvrdo šapuću.

     

    Gdje ste, glasnici mojih misli,

    sada kada sam vam došao?

    Javite se!

    Ja sam vas stvorio.

    Javite se vi što ste kupili ulaznice!

     

    Palača postaje vrijeme.

    Napoleon nikada nije ni postojao,

    samo sjećanje nepoznata autora,

    nikad otkrivena Francuska kolonija.

     

    Snažan udarac rukom

    slama obrise vrata.

    Kucanje. Tko je?

    Negdje iznutra

    trznuo se Luj Četrnaesti.

     

    I vikne,

    a možda i viče:

    “Država, to sam ja!”

     

    Crna kutija

     

    Stavili su ga u crnu kutiju,

    pokušali odrediti uzrok nesreće.

    Stotine aviona prošlo je po nebu,

    prije nego što su ga napokon pronašli.

     

    Duša se raspala na dijelove,

    a zrakoplov je ostao čitav.

    Propeleri su usisali

    šutnju između letova.

     

    Osudili su padobrance

    na deset skokova bez padobrana.

    Samo ih hrabra publika

    može zamisliti žive.

     

    Vezanje pojasa nije nas obvezalo

    na sigurnije letove i sporije padove.

    Crna kutija postala je

    obična kutija za ručak.

     

    Tražili su dlaku u jajetu,

    a ja u avionskoj hrani.

    Suprotno mitovima,

    svi ćemo pronaći samo vakuum.

     

    A kada ostanemo bez zraka,

    i propeleri krenu recitirati poeziju,

    hoće li između mrtvih, izgubljenih i zaljubljenih

    postojati ikakva razlika?

     

    Inkubator

     

    Provalio sam u inkubator

    da vratim nerođenog sebe

    i pokušam se pretvoriti

    u živo sjećanje.

     

    Pokrio sam se posteljicom,

    stvaranje sam podnio naglavačke.

    Carskim su rezom

    nastavljali izvlačiti empatiju.

     

    Genetski kodovi

    postali su programski jezici.

    Izgubljen u Javi,

    postao sam binarni broj.

     

    Odjednom je nestalo struje.

    Zamalo sam se zaboravio roditi.

    Oseka radio valova

    pretvorila me u impuls.

     

    Nastavio sam slati poruke.

    Uređaji me nisu htjeli registrirati.

    Zar i matične knjige rođenih

    pišu književni kritičari?

     

    Vratio sam se u inkubator

    i pokrio krhotinama stakla.

    Možda kad malo narastem,

    napokon ugledam sebe.

     

    Kulturocid

     

    Drapaju srce Laurino

    i raznose bombama prugu

    na kojoj je poginula

    Ana Karenjina.

     

    Cenzuriraju Ahilovu petu

    dok traže iglu

    s lovcem u žitu.

    Čapek ih naziva robotima.

     

    Zgazili su Kafku poput kukca,

    tražeći preobražaj

    u kamene svatove

    braće Karamazov.

     

    Klanjaju se vjetrenjačama

    dok umiru nevini,

    neokrunjeni mali prinčevi

    u vili velikog Gatsbyja.

     

    Mogli su biti

    dio božanstvene komedije,

    da ih kroz raj nije proveo

    zločin bez kazne.

     

    Moj prijatelju,

    vremena više nema.

    Knjiga ta što držiš je u ruci

    zaspala je, umorna od kulturocida.