Grgurovac Martin

    Grgurovac Martin

    Biografija

    Biografija:

    Rođen 12. XI. 1953. u Privlaci. Završio studij novinarstva. Radio kao turistički djelatnik, novinar i nakladnik. Sada je producent, glavni urednik i vlasnik Slavonske naklade “Privlačica” i nakladničke kuće “Riječ” u Vinkovcima. Pisac dnevničkih proza i noveleta.

    Martin Grgurovac živi i radi u Vinkovcima. Inicijator i producentski realizator objavljivanja kapitalnih biblioteka “Slavonica” (1–100), Vinkovci, 1994., “Croatica” – hrvatska književnost u 100 knjiga, Vinkovci, 1997.–2000. i “Carmen croaticum”, hrvatsko pjesništvo XX. stoljeća, producent “Dana Josipa i Ivana Kozarca“ (od 1995.) i „Stoljeća hrvatskoga jezika“ (od 2011.).

    Bibliografija

    Objavljena djela:

    Privlačani (mo.), Privlaka, 1982.; Život i djelo Josipa Lovretića (stu.), Vinkovci, 1983.;Kulturno umjetnički amaterizam u Privlaci od 1894. do 1984. godine (mo.), Privlaka, 1984.; Pučko stvaralaštvo Slavonije i Baranje (stu.), Vinkovci, 1987.; Vinkovački ratni dnevnik (dn.), Vinkovci, 1992.; Dnevnik, drugi put (dn.), Vinkovci, 1994.;Dnevnik jednog pravoužitnika (dn.), Vinkovci, 1996.; Dnevnik, još jednom (dn.), Vinkovci, 1998.; Sjene rata (fotografije), Vinkovci, 1999.; Grgurova loza (prip.), Vinkovci, 1999., Zanovijetanja, Vinkovci, 2005.

    Izbori iz djela

    Kako Baća i ja pišemo

    DANAS LJUDI SVAŠTA I PUNO PIŠU –  jedni Vam pišu desnom (zovu se književnici),

    a drugi lijevom (zovu se pisci) – ovisno već o svom političkom gledištu.

    Jedni pišu na običnom pisaćem stolu; drugi u WC-u – tamo gdje se inače svakodnevno informiraju i obogaćuju svježim informacijama; treći u kuhinji gdje ženama kuhaju ručak – što će, tu su najkre­ativniji, kad sjekiricom zasijeku kremenadlu i koljeni­ce, obično im odmah dođe muza za pisanje –  to su Vam ili pisci mračnijih horor žanrova ili kuhari kojih je sada sve više u literaturi; četvrti pišu u špajzi – to su oni koji još uvijek pišu na meha­ničkim stro­jevima, oni koje su žene potjerale u osa­mu ostave s džemovima, vanil kremama, pudinzima, trajnim mlije­kom; peti pišu u podrumu, tik uz ros­frajnu bačvicu graševine; šesti pišu rukom i kraso­pisom – njima nije bitan sadržaj već kako slova cifraju i pismosli­kare; sedmi pišu na poslu – tu su im uvjeti i najbolji, imaju besplatno grijanje ili kli­mu, kavu i menzu, papir, printere, a ionako ne zna­ju što bi sa sobom od dosade, pogotovo ako su još državni pisci; osmi pišu po danu; deveti po no­ći, poslije ili prije svog prvog ili drugog bračnog šusa; deseti ranim jutrom, dok ne svane, dok im je mir i još ne­ma buke i svadljivih susjeda.

    Jedni pišu s dva, drugi s tri, tek pokoji sa svim prstima.

    Oni koji pišu sa svim prstima, zapravo, i ne pišu. To su ustvari daktilografi.

    I njihovi su tekstovi najdosadnije stranice hrvatske povijesti i književnosti.

    Jedni pišu na koljenima; drugi na dlanu, po rukama i po trbuhu, jedni pišu s planom;drugi bez; treći istražuju, proučavaju materiju; četvrti filozofiraju sve dok mogu, dok i samima sebi ne postanu nejasni; peti s rječnikom stranih riječi – što ih više naguraju, to se sami sebi čine pametiji; šesti prepisuju od drugih, čak i iz domaćih zadataka svoje djece – sa­mo mijenjaju imena likova i vrijeme radnje; sedmi osluškuju razgovore u gostionicama, robnim kućama i frizerskim radnjama i onda ih kao svoje izmišljotine opišu i dopišu; osmi prisluškuju susjede i dalekozo­rima voajere po njihovim stanovima; a deveti i de­seti imaju inspiraciju u propovijedima svojih mjesnih žup­nika i policijskim inspektorima.

    Jedni pišu na celofanu; drugi na papiru od masne slanine; treći na tarabi po daskama;četvrti na ra­čunalu; peti sve diktiraju u diktafon sebi, sekretarici, ljubavnici i svojim asistentima; šestima pišu njihove supruge, a oni samo potpisuju; sedmi pišu flajba­zom,i sav im se jezik plavi od pljuckanja; osmi sa ženinim ugljenom za obrve…

    Jedni se zovu zavičajnim, drugi domoljubnim, treći internacionalnim – danas su u modi pisci europske provenijencije, takvi su Vam protiv zavičaja i do­movine, četvrtifilozofskim, peti stručnim, šesti poli­tičkim piscima – među takvima najviše je lepoglav­skih pisaca, sedmi kritičarima, teoretičarima, teatrolo­zima, dramaturzima,osmi kolumnistima po bijelom i žutom tisku, deveti vjerskim i crkvenim, deseti… športskim piscima.

    Pa se još razlikuju i kao dječji, omladinski, kao pisci za odrasle i umirovljenike, kao…

    Jedni pišu svaki dan, drugi svaki drugi, treći samo petkom, četvrti jednom godišnje,peti jednom i ni­kada više, ali se svi zajedno utrpaju na razne knji­ževne večeri, zauzimaju prve redove, sjede do gra­donačelnika i njihovih supruga, i stalno im kukaju o svojim slabim honorarima i malim stanovima, skupim toplicama i odmaralištima, šesti…

    Jedni pišu po knjigu godišnje, drugi pišu jednu u pedeset godina…

    Prvi, kada izdaju svoju prvu knjigu, odmah pođu u mirovinu kako bi na miru i u slavi cijeli svoj život hodali po književnim večerima i tamo nam svima čitali onu svoju najbolju i najdražu pjesmu.

    Ako se i Vi možda pitate kako se u toj zbrci sna­lazimo nas dvojica, red je da Vam i odgovorimo.

    Zapravo, mi i ne pišemo, to Vam se samo čini!

    Mi Vam samo zanovijetamo.

    U pisanoj formi!