Despinić Petar

    Despinić Petar

    Biografija

    Petar Despinić rođen je 13. rujna 1947. godine u Gornjim Plavnicama kraj Bjelovara.  Prva četiri razreda osnovne škole završio je u Gornjim Plavnicama, a ostala četiri kao i gimnaziju u Bjelovaru.  Na Filozofskom fakultetu u Zadru završio je studij hrvatskosrpskog jezika i jugoslavenskih književnosti i Povijest umjetnosti. Karijeru profesora hrvatskoga jezika i povijesti umjetnosti završio je, nakon 37 godina radnog staža, 2013. godine u Drugoj gimnaziji u Varaždinu. Umirovljen je i živi u Čakovcu. Oženjen je i ima troje odrasle djece. Priprema novu zbirku pjesama. 

    Bibliografija

    Petar Despinić objavio je pet zbirki pjesama: Skica za jedan portret (1991.), Solilokvij za 1991.( 1997.), Prozirno drvo (2000.), Stol, kuća, trg (2005.), Gramatičar u voćnjaku(2011.).

    ZBORNICI I ČASOPISI u kojima su pjesme objavljivane: Varaždinski književni zbornik, zbornik Reči riečRepublikaKnjiževna republikaKolo,Dialogi(Slovenija).

    ANTOLOGIJE: Antologija duhovne poezije (Krist u hrvatskom pjesništvu), Antologije hrvatskoga haiku pjesništva (odabrao Vladimir Devide), Sto hrvatskih haiku.

    Izbori iz djela

    IZ ZBIRKE ”TERCINE I PJESME INE” 

    TOMAŽU ŠALAMUNU 

    Pjesnik si s reputacijom, nasmiješen na 
    naslovnoj stranici, ali si, vele, loš otac, 
    tako sam barem na-čuo, ispričaj me, 
    Tomaž, ukoliko griješim, ukoliko je riječ 
    o traču, u svakom slučaju, mrtvi su – si- 
    gurni i tvoj status nema veze s tobom i 
    tvojom poezijom. Svejedno ti što se 
    dešava na OVOJ strani, ali, Tomaž, mene 
    guši očajan osjećaj da sam promašen slučaj, 
    jest – tiska me da bih vriskao … kao 
    goropadan sam bik pogođen među oči, kao 
    rasporeni toreador teturam (možemo li 
    reći to je dvoje slično?) jer meni, uz sav 
    napor i muku, ne ide od ruke kad tražim 
    način kako naći vezu između dvije riječi, 
    čak kad bih mogao nekako provući se 
    između riječi i izbjeći taj val što se približava … 
    ali, Tomaž, tješi me što više ne vidiš i ne 
    čuješ tu braću po maču, te tračere, trovače 
    ucjenjivače, čitavu tu (učmalu) regimentu 
    tumača Apo-kalipse … nikako da lipsaju! … 

     

    ZNAKOVI VREMENA 

    Borisu Maruni, u spomen 
    neka su slova izlizana a u novije se vrijeme 
    otkriva da su i neki rukopisi krivotvoreni, kako 
    stariji tako i oni kasniji pa i dalje ostaje pitanje 
    čiji su sinovi i uzduž koje rijeke (možda je Jordan 
    ili Tiber?) kopali i prevrtali kosti tražeć svoje mrtve, 
    a to o kostima, navodi se, zapisao je izvjesni B.M. 
    koji je, dodaje se, obišao lokalitete duž Planeta i 
    otkrio da uvijek netko traži nekog i nema te 
    rijeke u kojoj se netko nije utopio ili kraj koje 
    netko nije zakopan Navodi se također kako se 
    taj prognanik, praćen nedaćama, konačno skra- 
    sio daleko od … (vjerojatno bjesnila) uzavrele go- 
    mile 
    jedne noći, sanjajuć Muzu, shvati da mu pred- 
    stoje duge samoće Bdijuć nad riječima pre- 
    stravi se osjetivši težinu iskušenja Hoće li 
    moći bez Njegove pomoći? Zar da prihvati Ugovor? 
    Bježi, Vraže, vriskao je i bez Tebe ću doći do načina 
    kako se od patnje pravi poezija Zatim bi, pokojiput, 
    pitao, Zar da od strahota života stvaram 
    ljepotu ?… 
    Što je zapisano dalje, ne zna se. Vjerojatno je neki 
    pastir koristio papirus za potpaljivanje vatre. 

     

    BRDO 

    Nikici Petraku u spomen 
    Putujući na more, projuri se kroz naselje 
    Petrakovo Brdo, ali i to je samo jedan od 
    prizora koji nestaje u retrovizoru. 
    Petrak je govorio da to Brdo i nema veze 
    s njegovim imenom; imena, veli, i povezuju 
    i ne povezuju, zavisi u kakvom su 
    odnosu. 
    Svaki put kad jurimo kroz to naselje jače 
    čujemo (ili se samo čini?) zakletog pjesnika 
    kako dovikuje još jedan sonet, istina – 
    bezglasan – jer poezija, uvjerava, i ne postoji, 
    tj. postoji san o poeziji, naša nepresušna 
    mašta, što je dovoljno za zavodljive (ili 
    utješne?) misli kako bi bez pjesme svijet ostao 
    bez kakvog-takvog smisla. 

    Ovaj (pomalo otužni) niz zamijenit će (često dokazana) 
    spoznaja da smo (iznova) blizu 
    gostionice “Vince”. 
    Cvili violina nasmiješena konobarica jurca 
    krivuda plovi između stolova voliš li liz? … pliz! … 
    sav život ovdje ti otkriva svoj puni smisao i sam 
    Dioniz misli da bi trebalo ma-lo ti-še … što ti- 
    še? slušaj još diše stara harmonika ako poten- 
    cija je em ce na kvadrat to daje ja mislim da 
    ovaj mali još sisa sestrice dobaci svakom po žes- 
    ticu ciliču gusle o-glasi se bas za ovim stolovima 
    nema molova ovuda juri 
    dur … 
    (Vidi se, da zona ova je: 
    a) opasna za one sklone Apolonu ? 
    b) podesna (i) za one – sklone Apolonu ?) 

     

    RUSIJA I AMERIKA (I STARI RIBNJAK) 

    Kao dijete mislio sam da je Rusija iza 
    onoga brda, dok je Amerika iza starog ribnjaka. 
    Govorilo se da je Amerika “prek morja” a Rusija 
    “iza gorja” pa su “morje” i “gorje” bili 
    orijentir. 
    No, “morje” se nalazilo (i ostalo) na istočnoj a 
    “gorje” na zapadnoj strani, ali bez obzira na to 
    TAMO i danas zapad vidim na istoku, a istok 
    na zapadu. 
    Presitan za spoznaju da su istok i zapad (dakle i 
    Rusija i Amerika) ondje – gdje nisu, sjedao sam kraj 
    ribnjaka i bacao kamenčiće praveć krugove, 
    sve dok (u jednom snu) ne iskoči iz mjesečeva kolobara 
    zborovođa i prekori uljeza koji mu rastjeruje zbor. 
    “Sorry, samo sam u prolazu, dolazim i odlazim … 
    ponekad se zanesem … ponese me želja da se združe 
    moj tenor i tvoj zbor, pa preko mora i planina 
    neka se zaori: “Horor!… Horor!…” 
    ” Čovjek da krekeće? Veća postoji li nesreća? Čovječji 
    glas – užas!… užas!…” 
    * * * 
    Romantična je noć. Čuju se žabe.( Samo žabe 
    krekeću.) 
    Mjesečev kolobar blijedi. Dašak donese 
    svježinu i mirise raznih trava. Prisjećaš se zaboravljenih 
    začina. (Nije li čitav život sveden na začine?) Origano, chilli, ili 
    onaj taj-noviti temeljac, pa slanci, slastice …, “pa žablji kraci!”, 
    iznenada roda zaklepeće … Voda se zapjeni, prekine 
    kreket – slijed riječi. 

     

    U ARKADIJI 

    Ležim nauznak. Kraj boka mi tegla meda. 
    Dodirnem pogledom lepezu palme, kupolu neba. 
    Bi li kraj mene golog gola legla?