Na sjednici održanoj 4. listopada 2016., Prosudbeno povjerenstvo u sastavu Stjepan Čuić (predsjednik), Dubravko Jelačić Bužimski, Sofija Keča, Ingrid Lončar i Ivica Matičević, jednoglasno je odlučilo da se Nagrada Ksaver Šandor Gjalski za 2016. dodijeli knjizi Rat i sjećanje Željka Ivankovića (Ex libris-Rijeka, Synopsis-Sarajevo 2016).
U uži izbor za Nagradu ušle su sljedeće knjige: Doba mjedi Slobodana Šnajdera (TIM press, Zagreb 2015), Knjiga izlazaka Kristijana Vujičića (Naklada Ljevak, Zagreb 2015), Pjevač u noći Olje Savičević Ivančević (Sandorf, Zagreb 2016), Rupa Ivane Simić Bodrožić (Naklada Ljevak, Zagreb 2016), Policijski sat Luke Bekavca (Fraktura, Zaprešić 2015), Radikalna mjesečina Milka Valenta (OceanMore, Zagreb 2016), Žena s drugog kata Jurice Pavičića (Profil, Zagreb 2015) i Kao ruža, kao zvijer, dragi moj Flaubert Lidije Bajuk (DHK, Zagreb 2016).
O B R A Z L O Ž E NJ E
Da je priča talog iskustva i način usvajanja i osvajanja zbilje, otkrivačka procedura i metodologija za preživljavanje, konačno - da je priča znanje o svijetu, ono što ostane kad se sve drugo zaboravi, povrđuje i najnoviji roman Željka Ivankovića Rat i sjećanje. Zarobljena intima za istinskoga kazivača priča nije moguća, jer tek zapisana i sapeta u priču i korice knjige postaje zbiljna, do kraja proživljena, u potpunosti savladana, istinska pobjednica samoće, tjeskobe i mračne praznine. Jedan je zaboravljeni hrvatski prozaik, Jure Franičević Pločar, napisao da su „ratovi rovovi u nama“. Knjiga Željka Ivankovića govori o ožiljcima i traumama ratnih zbivanja, o okupaciji i teroriziranju grada i stanovnika Sarajeva prije četvrt stoljeća. Ne samo o teroru s okolnih brda gdje su haračili četnički agresori potpomognuti jedinicima tzv. JNA, već i o onome što se događalo među tzv. sarajevskim braniteljima, od pljački i poniženja uzrokovanih bahatošću primitivnih vođa pojedinih skupina do iznenadnog zaokreta u politici i ponašanju muslimanskih snaga prema Hrvatima. Sarajevski rovovi, i oni tvarni i oni intimni, unutrašnji, skriveni u ljudima, razarali su srce grada i srce jednoga svijeta koji je naivno vjerovao da se njima rat – jer su eto raja – ne može dogoditi. Priča o nestajanju jednoga grada i njegova svijeta otvorila je, s druge strane, vrata u prostore jednoga bivšeg i na njegovim temeljima novoga svijeta. Staro Sarajevo u nestajanju, a novi Vareš u nastajanju. Priču o raspadanju ratnog Sarajeva dopunjuje priča o vareškoj mitologiji zavičaja, o njegovoj materijalnoj i izmaštanoj povijesti, o vareškim pitomim pejzažima i uzbudljivim legendama... Sjećanja i uspomene novinara i književnika Borisa na obiteljsku povijest i odrastanje u rodnome Varešu, što se zajedno s ostalim materijalnim koordinatama posve preklapa s biografijom samoga autora, odvodi nas u sasvim jedan drugi svijet i krajolik duha, u svijetlu i mirnu luku vareškoga kraja. Vareš nije tako samo toponim na karti ratnog ludila, on je dio Borisove duše, supstrat njegovih emocija, dio svijeta koji ga je oblikovao i poslao dalje da istražuje i druge svjetove, ali i da se vrati mjestu svoga fomiranja. Na vedrim, bolnim i nostalgičnim pričama o vareškom odrastanju i Borisovim obiteljskim meandrima izrasta fantastični i idilični kontrasvijet početnoj sarajevskoj matrici svakodnevnog stradanja i trpljenja.
Dva se plana priče, sarajevski i vareški, jer je tako komponiran ovaj opsežni ispovjedni tekst, ipak i nakon svega bolno susreću u ratnoj svakodnevnici, u onome trenutku, a to je početak studenoga 1993., kada dolazi do pada Vareša u ruke Armije BH, i kada Borisova spoznaja o vrijednosti i značenju rodnoga grada za njegov prijašnji i budući život dobiva novu dimenziju, kada postaje unutarnja, intimna misija da se vareško kulturno i povijesno nasljeđe mora održati i preživjeti te da je povijest njegove obitelji važan dio toga posvećenog niza koji valja prenijeti i njegovim potomcima, kćerima Tamari i Lidiji. Od razaranja, nestanka i zaborava čuva nas izvjesni mehanizam i algoritam pamćenja, sposobnost da vlastita sjećanja oblikujemo u priče i da ih kao žive modele zbilje uklopimo u postojeći niz materijalnih dokaza o postojanju jednog grada i njegova trajanja. Ivankovićev je roman borba protiv zaborava, vraćanje duga svima onima koji su utjecali na naš život i koji su nas stvorili ovakvima kakvima jesmo. Drukčije rečeno: unatoč svim razaranjima i patnjama, upravo zato što su ratni rovovi otvorili u nama neke nove emocionalne i intelektualne pukotine, to je iskreni i uvjerljivi zapis o povratku u sretniju budućnost, pogled u dalje i dublje od aktualne stvarnosti, misao na otpor mukotrpnoj ratnoj svakodnevnici, uvjerenje da postojimo dok smo svjesni svoje tradicije i dok smo u stanju o vlastitu životu oblikovati priče. Svatko ima pravo na priču o vlastitome životu – Borisova priča fiktivno je zrcalo i prerađena zbilja koju nam o sebi (ali i o svima nama), preko aktualne romaneskne strukture, podastire autor, i sam trpni lik bosanskohercegovačke zbilje, Željko Ivanković.
A njegov tekst svjedoči ponajprije o autorovoj visokoj književnoj kulturi. Od dosljedno provedene kompozicije koja razlama priču o dva grada u gotovo pravilno izmjenjivim fragmentima o događajima i stanju ljudskih sudbina u jednoj i drugoj sredini, preko pripovjedne građe koja oslonjena na temeljni realistički, kroničarski prosede uključuje i zamjetne esejističke i putopisne pasaže, do sintakse koja lavira između reporterske neposrednosti i poetske razvedenosti, s obiljem uspješno upotrijebljenog retoričkog materijala i s autopoetičkim slojem pred kraj romana, pred nama je djelo koje o složenoj ratnoj temi progovara ljudski pošteno i estetički uvjerljivo, odmjereno i sugestivno.
Time ne samo da se izdvaja iz ukupne ovogodišnje prozne produkcije, nego načinom obrade predmetne teme te značenjem i smislom svojih pouka i poruka postaje jednim od najboljih romana o ratu u Bosni i Hercegovini i Hrvatskoj uopće.
U ime Prosudbenog povjerenstva
Ivica Matičević