Objavljene su nove knjige u Maloj knjižnici: Strah od slova Tonča Petrasova Marovića i Nedovršeno stvaranje svijeta Drage Štambuka.
Tonči Petrasov Marović, Strah od slova
Priređivač: Tomislav Brlek
Urednik: Ivica Matičević
Izbor iz poezije u povodu 80-te godišnjice autorova rođenja donosi stotinjak pjesama iz desetak zbirki. Priređivač Tomislav Brlek, komparatist književnosti i anglist, već je uredio nekoliko zapaženih knjiga poezije u Maloj knjižnici DHK (B. Pavlović, A. Šoljan). Marovićevo pjesništvo predstavlja rezultat zrelog vrenja naše pjesničke avangarde u 1950-ima i 1960-ima. Prema poetskoj građi postavlja se rušilački i posve slobodno, ugiba se jednostavnom i lakočitljivom komunikacijskom kôdu, ludistički se poigrava riječima, koristi razne grafičke mogućnosti u prezentaciji svoga jezičnog materijala, naglašava tvarne efekte grafičkog otiska. Marović je poetski buntovnik, odupire se zakonima gramatike i versifikacije. Njegova je poezija konglomerat ekspresionističkih i nadrealističkih sastavnica, tkanje novih vizura na temelju različitih pjesničkih tradicija hrvatskoga i europskog pjesničkog iskustva. Slojevit i bogat, višeznačan i složen napon u stvaranju poetike novog pokušat će se predstaviti u ovome zahtjevnom priređivačkom poslu, tako da je posve logično očekivati opširniji pogovor nakon predstavljene izabrane građe. |
Drago Štambuk, Nedovršeno stvaranje svijeta
Urednik: Antun Pavešković
Drago Štambuk istaknuti je hrvatski pjesnik, tvorac niza zbirki i kreator specifična, osebujna pjesničkoga glasa. Kritika je njegov opus ocijenila najotvorenijim i najizazovnijim opusom suvremene hrvatske književnosti (Z. Mrkonjić). Kao i u ranijim ostvarenjima i ovdje pjesnik posvaja svijet, sada ponajprije onaj latinoamerički, posebice brazilski, pridodajući ga domovini i otvarajući joj nove prostore slobode i imaginativnih uvida. Sklon eksperimentu i istraživanju heterogenih uljudbi i poetskih praksi, u ovoj zbirci Štambuk nas suočava s veličanstvom prirode, s gustim i vlažnim šumama, vodama i visoravnima Amazone i Parane. Konkretan krajolik biva preobražen u čaroliju riječi, a prostranstva se svladavaju izoštrenom pjesničkom imaginacijom. Konstanta njegova pjesništva, propitkivanje o dvojnoj pripadnosti svijetu i domovini, odlikuje i ovaj zaokružen niz pjesničkih uradaka. Kreativno raspet između mediteranskog središta i ruba daleka svijeta, Štambuk se uvijek iznova vraća svojoj Itaki, svome bračkom podneblju kao egzistencijalnom i poetičkom ishodištu. Osjećajući koliko naše vrijeme potrebuje razumijevanje i prevladavanje starih dihotomija, Štambuk odašilje snažnu poruku o svijetu koji je domovina i domovini koja je božanski dio tog istog svijeta. Istinska kreativna napetost ovoga pjesničkog sloga ishod je mirenja krajnosti i njihova uzdizanja na višu, božansku razinu svijesti koja se nikada ne može dosegnuti, ali pokušaj njena dosizanja jamstvo je opstanka na našem višestruko ugroženu planetu. Multikulturalnost, naglašen identitet i globalizam naravno su duhovno okružje ovoga pjesničkoga projekta. |