Rešicki Delimir

    Rešicki Delimir

    Biografija

    Delimir Rešicki rođen je 16. ožujka 1960. u Osijeku. Studij kroatistike završio je na tada Pedagoškome, danas Filozofskome fakultetu u istome gradu. Poeziju, prozu, književnu kritiku i medijsku publicistiku i esejistiku započeo objavljivati početkom osamdesetih godina u svim važnijim hrvatskim časopisnim i inim glasilima. Prevođen je na brojne jezike – njemački, engleski, talijanski, francuski, švedski, španjolski, mađarski, poljski, slovački, ruski, bugarski, makedonski i slovenski, između inih i u časopisima Akzente i Manuskripte. 2008. godine s Alidom Bremer, Ivanom Sajko i Edom Popovićem pisao blog Kroatisches Quartett za njemačku arte.tv. Sudjelovao na internacionalnim, multimedijalnim CD projektima “Matria Europa” nizozemskih umjetnika Sluika & Kurpershoeka (Kunst Ruimte, Amsterdam, 1996.) i “soundtrack. psi” Ivana Faktora (Osijek, 2001.). Pjesničkim, proznim i esejističkim tekstovima zastupljen u brojnim antologijama, pregledima i panoramama suvremene hrvatske poezije, proze i esejistike, kao i ponekim internacionalnim antologijama i pregledima. Uposlen kao urednik kulture u dnevnim novinama “Glas Slavonije”. U okviru naklade Fraktura, uređuje pjesničku biblioteku Fraktali. Živi u Osijeku.

    Bibliografija

    Knjige proze, kritika i eseja:

    Tišina (tekstualna potraga, MKP, Osijek, 1985.)
    Sagrada familia (pripovijesti, Meandar/Knjižara Nova, Zagreb/Osijek, 1993.)
    Ogledi o tuzi (eseji, članci, Meandar, Zagreb, 1995.)
    Bližnji (eseji, prikazi, Matica hrvatska, Osijek, 1998.)
    Sretne ulice & Sagrada familia (reizdanje, Meandar, Zagreb, 2000.)
    Ubožnica za utvare (novele, Naklada Ljevak, Zagreb, 2007.)
    Demoni u tranzicijskoj špilji (ogledi, polemike, članci), Fraktura, Zaprešić, 2010.
    Dronjci na hrpi (mala emocionalna svaštarnica), Fraktura, Zaprešić, 2012.

    Knjige pjesama:

    Gnomi (Biblioteka Quorum, Zagreb, 1985.)
    Sretne ulice (ICR Osijek, 1987.)
    Die die my darling (Biblioteka Quorum,Zagreb, 1990.)
    Knjiga o anđelima (Meandar, Zagreb, 1997.)
    Ezekijelova kola (Znanje, Zagreb,1999.)
    Aritmija (Meandar, Zagreb, 2005.)
    Meghalni a pandakkal (izbor, BabelPress, Veszprem, 2008.) 
    Arrhythmie (Edition Korrespodenzen, Wien, 2008.)
    Crne marame (izbor, Carmen Croaticum, Vinkovci, 2008.)

    Nagrade:

    Sedam sekretara SKOJ-a, 1987.
    Duhovno hrašće, 1997. & 2005. 
    Povelja uspješnosti “Julije Benešić”, 1998.
    Kiklop, 2005.
    Godišnja nagrada “Vladimir Nazor”, 2006.
    Hubert Burda Preis, 2008.
    Goranov vijenac, 2011.

    Izbori iz djela

    KRAKOW, KAZIMIERZ


    Bruni Schultzu


    Nikada bog nije prošlost i sadašnjost
    sljubio s tako teškim ljepilom
    kakvo sam posvuda u zraku
    udisao tamo pokraj Wisle
    o ti, yingele
    tražeći dućane cimetove boje
    u kojima su ti preci jednom davno
    šaptom i mukom
    prokleli sve jutarnje zvijezde
    što zanavijek su im ostale prišivene
    za rukave i tvoje snježne oči

    sada poljubi sipu
    koja rasipa slatko crnilo smrti
    da ti san
    iznova ne nađe put do pučine.

    Pomoli se utvarama koje na nebu
    za nekog drugog
    crta polarna svjetlost
    i nikome ne pričaj
    što si vidio tamo u bjelini
    o ti, yingele.

    Tko je i jednom hodao
    za bilo čijim stopama u snijegu
    zna da se nitko ne vraća istim putem
    kojim je jednom pokušao
    prevariti vrijeme

    u snijegu nas bog još jasnije vidi 
    snijeg pada tek kada se njemu pomrači vid
    bog snijegom liječi svoj neizlječiv strah.

    Magle sa sjevernih mora
    putovale su još dugo i daleko
    što južnije i južnije u ravnicu
    kako bi prvorođeni u njima
    skrio svoju umornu vojsku

    tako je
    uvijek sam mislio
    nastajala Poljska
    i kada se god
    magla s kasne jeseni
    spusti u Kazimierz
    ja opet vidim tolike utvare
    kako pokušavaju
    kao prljave rite
    spaliti svoje vlastite sjene
    izgovarajući imena
    o ti, yingele
    svih mojih znanih 
    i tvojih neznanih mrtvih.

    Tko je i jednom hodao
    za bilo čijim stopama u snijegu
    stići će zato, makar u snu
    na kraju puta
    jednom u Kazimierz

    tu reći dome
    zašto me ostavi
    o ti, yingele.


    GODIŠNJA DOBA


    Noćas ćemo opet
    pomjeriti kazaljke na satu.
    U dva, bit će, zapravo, tri.
    Točno u tri, devet će baklji
    osvijetliti izvor ove ledene rijeke
    što noću krala je staro srebro iz tvojih bedara. 
    Jutro stiže sat ranije, večer isto tako.
    Više je vremena za oblake, silicij i polusan.

    Četiri košute koje sam vidio
    par kilometara prije Osijeka
    putujući iz Baranje
    rasplinut će se u magličasto mlijeko
    svaki puta kada ti poželim
    kao nekada, prešutjeti ime.

    Moji mrtvi na starome seoskome groblju
    šaptali su mi večer prije na četiri jezika
    posve jednostavne riječi.

    Kao da me, bez usana
    iznova i iznova uče govoriti o sebi
    mlade cure moga prezimena
    koje su završile kao obudovjele sluškinje
    i stari momci koji su pješice stigli
    natrag iz rata i ponekad pijani
    pričali o Rusiji, Kavkazu i Taškentu
    posve već nevidljivi u zrcalu.

    Kao na lancu zaspalo pseto
    čelično uže držalo je splav
    da ne otplovi niz rijeku.

    Prošle su stotine godina.

    U vreću žitnoga zrnja
    skrio sam cvrčka
    da ti otvori ledena vrata.

    Zaključaj ih kada još jednom
    stigne ljeto.

    Tko otplovi nizvodno
    rodit će djevojčicu tišu od mjesečine
    pred jesenje jutro.

    Tko uzvodno vratiti se svemu
    što ne čeka ga više.

    Ta polja što pokrila su te 
    smrznutom zemljom veo su
    iza vela uljanica
    u uljanici pramaljeće
    pramaljeće broji tvoje vrijeme
    prvi si od zaspalih
    u njezinome plamenu.


    ŠALAMUNOV HRAM


    Još jednom htio bih podići šator
    u blizini tvojega srca.
    Seljak u polju
    baca mlado sjeme žita
    u netom uzoranu brazdu.
    Svako zrno, trenutak prije
    nego dodirne zemlju
    pretvori se u noćnoga leptira
    ostavljenoga na milost
    i nemilost danjoj svjetlosti.

    Vidio sam tu čaroliju
    jednom u tvojim očima
    na koricama poklonjene knjige.

    Pas mokraćom označava
    granice svojega svijeta.

    Pitagora to učini pepelom.

    Sve sam svoje udice
    oprao u posvećenoj vodi.
    Prije nego se spustih do čamca
    iz riječnoga mulja
    rukama iskopah
    dugo skrivano veslo.

    Nevidljiva menora
    gorjela je u svjetlosti kolovoza
    na ulazu u hram.

    Jedna po jedna
    gasile su se 
    daleke zvijezde melankolije.
    Stara su plemena
    koja su ih prva vidjela
    kako se u mliječnoj maglici
    rađaju na nebu.

    Nikada više nisu podigla glavu.

    Svi koji su diplomirali
    na tvojim stihovima
    mogu sada komotno u raj.

    Bez straha urezati svoje ime
    u koru mlade breze.

    Baciti u vis
    šaku prašine
    i čekati
    da im na pamet padne
    ono što nije
    u širom otvorene oči.


    LASTAVICE U BARANJI

    Prošle su
    sada već i četrdeset
    i četiri godine.
    Iz davnih dana
    ostala su mi samo
    dva srebrna metka
    skrivena u staru slovaricu
    jedan po jedan 
    za svaku sljepoočnicu.
    Provjerim jesu li na svome mjestu
    svaki puta kada iziđe i zađe sunce.
    Jednom, odletjet ću s njima u prazno
    kao hitac koji su pijanome idiotu
    dali ispucati na seoskoj svadbi.

    Nikada nisam znao kamo bih.

    Na koju stranu polja
    poći jutrom sa srpom
    na koju uvečer s divljim makom
    koga ti tek rođenoj
    ostavih na jastuku.

    Ono što svake večeri
    gasne nad ravnicom
    nije bila tebi i meni
    poklonjena zvijezda.

    Gledam vode, te snovite vode.

    Od ovoga blata
    bog stvori lopoč
    kandilo i lastavicu.

    Od ovoga blata lastavica
    učini gnijezdo na starome trijemu
    pod tvojim usnama
    i odletje na kraju ljeta kući

    na početak svijeta

    da mu bude prva udovica.


    NOSTALGIJA


    Bartchu


    Postoji jedno tajno pravilo
    u svim pjesmama 
    koje stižu iz Panonije.
    Znaju ga, oduvijek
    sve udovice i djevice iz ravnice.

    Provjerio sam to
    putujući vlakom iz Osijeka
    do sjevera Poljske.

    Nešto mi je reklo
    pogledaj te svoje ruke
    dok sam pospano gledao
    razapete ribarske mreže
    prepune jutarnje rose i ribljih krljušti 
    u jednome selu uz prugu u blizini Balatona
    i odmarao se pogledom u prazno
    prema horizontu.

    Nije vjetar to što iznenada
    zaleluja žitno polje u vrućici onoga
    koji si u snu, kada bio je dječak
    nije snijegom stigao pokriti oči.

    U tracima maglice
    što pred sumrak izvire i nečujno lebdi
    ponad te tmaste zemlje djetinjstva
    godinama nedodirnuto u minskim poljima
    miriše čudesno bilje.

    Tvoje je lice u trenu
    nestalo na zamreškanoj vodi.
    Nije ga više bilo
    kada opet za koji trenutak
    smirilo se jezero
    podno vrba i rascvjetalih topola.
    Vilenjak je požudno pio apsint
    s njegove površine ne mareći puno
    što sunce je već visoko
    u očima princeze ubijene
    u poodmakloj trudnoći.

    Stotinjak kilometra dalje u Češkoj
    čula se predvečer polka iz zadnjih dana
    njezinoga djevojaštva.

    Ožiljci na rukama predaka
    odavno su opisali mandalu
    u njezinim zjenama

    na zidovima otključane tamnice

    nitko joj nikada nije zapisao ime.


    (Iz zbirke Aritmija, 2005.)