Milohanić Tomislav

    Milohanić Tomislav

    Biografija

    TOMISLAV MILOHANIĆ /SLAVIĆ/, književnik (prozaik, pjesnik, putopisac, scenarist…) iz Poreča (rođen 21.10.1956. u Rapavelu, sadašnja općina Višnjan) piše poeziju i prozu na čakavštini i standardu hrvatskog književnog jezika. Pjesme i prozu (pripovijesti, novele, putopise, lirske zapise, iskrice) objavljuje u književnim časopisima, ljetopisima, kalendarima i novinama (Forum, Republika, Hrvatski za(govor), Hrvatsko slovo, Nova Istra, Usponi, Marulić, Književna Rijeka, Nadahnuća, Osvit, Atikulacije …).
    Dobitnik je više nagrada i priznanja. Između ostalih: 1971. godine prva nagrada na Saboru čakavskog pjesništva u Žminju za rukovet pjesama, 1977. godine druga nagrada grada Rijeke za”Goranovo proljeće”, 1992. nagrada grada Poreča Sv. Mauro, 1997. godine priznanje na međunarodnom natječaju dijalektalne poezije Histria za Glagoljaški sonetni vijenac – Ud kaštela do vruje. Dobitnik treće nagrade na hrvatskom natječaju za “Serra priča”  1999. godine za pripovijetku Prignuti klas. Godine 2001. drugonagrađen na natječaju Drago Gervais za zbirku priča Horugva nam ćuhta. Druga nagrada Pansionske baštine 2004. za zbirku pjesama Da se oganj ne ugasi, Nagrada Mate Balota 2008., Nagrada za poeziju Dubravko Horvatić 2013., Nagrada Franina i Jurina za besidu 2022. 
    Zastupljen u antologiji hrvatske kratke priče dr. Miroslava Šicela (Zagreb, 2001.), u panoramskom prikazu “I ča i što i kaj” (iz suvremene hrvatskoistarske lirike) mr. Borisa Biletića, u izborima stihova: “Istarska pjesmarica” (Antologiji hrvatskog pjesništva Istre 19. i 20. stoljeća, Pula 1989) dr. Mirjane Strčić, u Izboru hrvatske poezije / Un choix de poesie croate (Toulouse, 1999.), u knjizi Priče iz Istre /hrvatski pripovjedači XX. stoljeća/ Daniela Načinovića, u izboru putopisa Gradovi i obzori Antuna Milovana i Borisa Domagoja Biletića, u antologiji duhovne poezije Krist u hrvatskom pjesništvu (2007.), u Antologiji čakavskog pjesništva XX. Stoljeća dr. Milorada Stojevića (2007.), u glazbenoj slikovnici Kanat rožic, tići i sonca, zborniku Via crucis Croatiae, te u zbirkama Verši na šterni I-XXIX, pjesnička panorama Verši na šterni 1994.-2013., antologija Jadranskih susreta Crikvenica, 2002.-2011., Seljanski susreti 1992.- 2012. pjesnička panorama, antologija 20 Galovićevih jeseni 1994.-2013. Upamtite Vukovar: hrvatska književnost u Domovinskom ratu: antologija hrvatski pjesnici o Vukovaru 2011., Lipa nan je ISTRA 2 (2012.), Oblizujući suze (2015.), Žavajon, (2015.), Encuentros, poesía croata contemporánea (Kolumbija, 2017., 2018.), Čerešnjin cviet, antologijska zbirka.

    Nastupao i gostovao na televiziji, raznim radio-postajama, raznim manifestacijama i književnim susretima:

    Klub književnika u Zagrebu
    Šoljanovi dani u Rovinju
    Pjesnički susreti Drenovci 
    Goranovo proljeće u Ravnoj Gori
    Susreti na Dragom kamenu u Raklju
    Sabor čakavskog pjesništva u Žminju
    Književnom susretu “Badavca”  kod istoimenog izvora
    Verši na šterni u Vižinadi
    Prijatelji Roča u Roču
    Mala glagoljaška akademija u Humu,                                                                                             
    Dublin (Irska)                                                                                                                            
    Galovićeva jesen u Koprivnici,Dobrojutro more u Podstrani, 
    Croatia rediviva na Braču,                                                                                 
    Međunarodni književni susreti Koljnof (Mađarska)
    Zagreb, Rijeka, Zadar, Koprivnica, Mostar, Drenovci, Pula… itd.
    Muenchen (Njemačka)                                                                                                                 

    O njegovom književnom djelu pisali su /izvod iz kritičke literature/:

    Biletić, Boris: Uz “Cvjetni ožiljak duše”. Pogovor knjizi. Pučko otvoreno učilište Poreč , Poreč 1998., str. 103-104. 
    Batulić, Josip: Predgovor Istarskim pričama i pjesmama, DiVič, Zagreb 1998., str. 5-8. 
    Batulić, Josip: Predgovor knjizi Karagujov pir, Ogranak Matice hrvatske Poreč, Poreč 1992., str. 3-7.
    Batulić, Josip: Predgovor knjizi Ud kaštela do vruje/Od dvorca do vrutka/Dal castello alla fonte (prijevod na talijanski Ljerka Car Matutinović), Izdavački centar Rijeka, Rijeka 2000., str. 5-6.
    Car-Matutinović, Ljerka: Dvoglasje. (Istarske priče i pjesme). “Hrvatsko slovo”. V., br. 198. Zagreb 1999., str. 6.
    Milovan, Antun: Badavca Tomislava Milohanića. “Glas Istre”, LIII., br. 155, Pula , 8. lipnja 1996., str. 31.
    Milovan, Antun: Književni svijet i izraz Tomislava Milohanića.
    Pogovor knjizi Badavca. Ogranak Matice hrvatske Pazin , Pazin 1996., str. 179-180.
    Milovan, Antun: Primjer smionosti nove čakavske proze. (Badavca). “Nova Istra”, I., sv. I., br. 1-2, Pula 1996., str. 211-212.
    Načinović, Daniel: Ud kaštela do vruje, tj. do vrutka fino alla fonte. “Glas Istre”, LVII., br. 337, Pula, 6. prosinca 2000., str 14.
    Svetić, Ivan: Toplina za druge. (Glavnja vognja). “Hrvatsko slovo”, III., br. 97, Zagreb, 28. veljače 1997., str. 14. 
    Ujčić, Rudolf: Tako piše (pjeva) Tomislav Milohanić. Pogovor knjizi Deštini i znamenja. IKD “Juraj Dobrila” , Pazin 1993., str. 147-151.
    Ujčić, Rudolf: Uzleti duha i poetski vrhunci. (Glavnja vognja). “Nova Istra”, II., sv. IV., br. 1, Pula 1997., str. 224-226.
    Borozan, Nenad Valentin, Pjesnik ljubavi, (Ti si jedna nedopjevana pjesma, Ud kaštela do vruje). “Otvoreni tjednik”, Mostar, 17. svibnja 2001., br. 20, str. 42. 
    Božičević, Ivan: Od krasotice Istre do zelene Irske. “Hrvatsko slovo”, Zagreb, 9. veljače 2007., str. 22.
    Recenzirao i uredio više knjiga.
    Član Upravnog odbora Istarskog ogranka DHK u Puli (u jednom mandatu – 3 godine predsjednik).
    Kao student bavio se glumom u teatru “Alternativa” (Rijeka). Radio na scenariju za dokumentarni film “Miroslav Bulešić Svećenik – mučenik” i video-film “Kantunali” /prikazano na HTV-u/. 
    Pokretač i utemeljitelj književnog susreta “Badavca” (od 1996.) koji se održava svake godine posljednje nedjelje svibnja.
    Više je njegovih pjesama uglazbljeno (na manifestaciji Naš kanat je lip – pjesme Frkalas, U buožjih rukah, Molitva svetomu Mavru, Ivica Percl (sedam pjesama), pjesma Molitva uspomenama izvedena na IV. Festivalu duhovne glazbe hrvatske mladeži CRO PATRIA ’98. u Splitu, pjesma Ostale su na V. Festivalu CRO PATRIA ’99. i dr.).
    Prtevođen na strane jezike.
    S Bojanom Šumonjom suautor je grafičko-pjesničke mape (Istarski rukopisi – Caligrafie istriane, 1998.).

    Član je Društva hrvatskih književnika i Matice hrvatske.
    Živi i radi, diše i piše, u Poreču,  Pazinu i Rapavelu.

    Izbori iz djela

    SKICA ZA PORTRET KROZ OBJAVLJENA DJELA

    Osamnaest je godina minulo (breskve se zarumenjele cvatom), a tog je proljeća „procvjetala“ i prva knjiga čakavskih pjesama BRISKVIN CVIT IZ BUKALETE. Cvijet, ljubav, vino – opijenost i čuđenje – kao zalog zajedništva i poželjnosti susreta. 
    KANTUNALI su i zaglavno kamenje i neprijeporna vertikala koja nudi u izobilju stamenost i trajnost. Let nadahnuća i raspjevanost domaće beside spleli su se i susreli na KARAGUJOVOM PIRU i kroz svekolike DEŠTINE I ZNAMENJA.
    Vjekovima su tekle i teči će bistre i svježe živodajne vode BADAVCE i VALIGAŠTRA, žuboreći hipe, srhe i sudbine. 
    GLAVNJA VOGNJA – iskre i proplamsaji davnašnji i današnji sa ognjišta duha. Ljubav zrije kroz patnju ostavljajući neizbrisivi CVJETNI OŽILJAK DUŠE. 
    Odjeci i vidici sladostrasno se pretaču OD DVORCA DO VRUTKA. 
    Dok Slavić neumorno, milopojno biglisanjem svjedoči i izjavljuje ljubav: TI SI JEDNA NEDOPJEVANA PJESMA.
    Iskorak u novo stoljeće i tisućljeće. Jedan Susret sa Svjetlom! 
    U kotarici Prolaznika, Tihog viteza, Dolaznika… četiri knjige u nizu: slagaljka jedne rečenice/poruke – HORUGVA NAM ĆUHTA – GREMO MI PUNTARI – DA SE OGANJ NE UGASI – CVJETNE STRANE GALILEJE! 
    Knjigama kroči, pjeva i moli Pjesnik i Putnik koji sve više biva Hodočasnikom u misiji dobrote, ljepote i ljubavi, tkajući bez prestanka neraskidivi vez zajedništva između stvaratelja i Stvoritelja, između čovjeka i Boga.   

    („Slavić“)



    BIJAH S DRUGE STRANE PJESME

    Motrih pjesmu s druge strane
    iznutra
    iz nje same
    pa mi reče:
    I bez tebe bijah i jesam
    Izokrenuo si moje stope
    one bešumno i tirkizno
    opipavaju zenit i horizont
    tabanima dotičući rascvjetano trnje nebesa
    Izokrenuh sebe
    i pogledah se u slici
    preselih se u sliku
    Mogao sam početi u svakom trenutku
    preduvjet bijaše
    da me barem netko prepozna
    i pogleda u zrcalo s druge strane
    Koračah u pjesmi
    zakivajući početke i završetke
    u vječno kolutajući krug ravnovjesja
    između sebe
    i Tebe u sebi



    NAŠA SAN KUS SEBE, DEBOTO CILEGA

    Nisan iska
    a naša san kus sebe
    deboto cilega
    tiho se spušćajući na zemju
    kako anguštana rosa

    Laju breki Šavrinije
    šćurki zbiru pinu misečine
    ferata spod Ćićarije zboca huče
    suze zasvitlidu
    ud besid zrečenih iz srca

    Šavrinka zavičena u kamiku 
    zvrača u panir dih ditinstva
    dah plasin i košnje
    vab kvaje 
    i teplinu materine škrbi

    Spomin na petsto lit 
    Meštra Vinčenca z Kastva
    ki nariše pinelon i koloron duše
    sveto štivo slik na zidu crikve
    Svete Marije na Škriljinah 
    i crikve u Hrastovlju

    Naša san kus sebe
    deboto cilega
    vruja zabrbočka
    z brencanjen zvona 
    pripravjajući ples na misečini
    štrige i grišnjaka
    arhanđela i čovika
    pisma se piše ti hip 
    u viški i iskri voka
    zdrhom po hrptu života
    sve spodobi na sliku zad špegja
    tr je lako biti u sridini sebe
    ko jubiš profondo svakega ćovika
    štriga krvavo zagrebe spod kože
    i srče živjenje z dnola
    anđeja rastegne krela 
    ud vrha do vrha
    zakrivajući utkrije
    da sve je počelo tamo doli 
    di se je čovik sprignuja da stakne voganj
    da ne bi mrazi zabilili štope
    ki drncajuć gredu a ne znaju kamo
    i će li iskre dočkati
    skupiti se u Svitlavini prez finitka


    PRIGNUTI KLAS /ulomak/
    Zazivao je i molio da odvrati zlo, da zlo mimoiđe ove prostore. Ali došle su kušnje i prijetnje. I došao je rat. Nije došao izravno ovamo. Tih godina Rajmondo je sve žarće molio. Kao da je slutio opake i neumoljive silnice zlosilja i rasula koje su prijetile ovom komadiću zemlje. Rajmondova putovanja i obilaženja postajaše sve učestalija. Ljudi ga sve češće i na sve raznoraznijim mjestima viđali.
       Jednog dana Rajmonda više nema, ne pojavljuje se. Kolobari koji bijahu njime ispunjeni postali su pustiji za jednu skitalačku silhuetu. Kao što nitko nije znao otkuda je došao, tako isto nitko nije znao kuda vodi trag njegova išćeznuća.
       Ljudi ga počeše zaboravljati. Zaokupiše ih opet njihove kolotečine.  

       A ja se sjetih njega, sličnog prignutom klasu, upravo većeras, dovršavajući sliku za prijatelja. Iz tmine zaborava, u vremenu prijetnje zlom i pakošću, u jeku borbe za svoj biljeg na kamenu i stijeni, izronio je Rajmondov lik – skrušen i nasmiješen, odbačen ali sretan – s korom suhoga kruha u ruci. Nudeći kruh svakome.
    Tek sada, većeras, nakon nemirna sna, završena je slika za prijatelja. Prignuti klas u stručku zrelog klasja. Klas je čovjek! Čovjek koji se klanja je Rajmondo! O, zar jest? Rajmondo je obilazio Poluotok moleći. 

    Poluotokom je išao Isus suoblićen u najneznatnijem stvoru. Nismo ga prepoznali. Nisam ga prepoznao. Nuđao je Kruh. Kao da nuđa sebe. Nudio je sebe. Nudio je hostiju. Odbačeni kruh sa stola izobilja, obijesti i otuđenja. Iz kanta i košara, iz kontejnera i stolova. Mrvice i kruh. Mrvice sebičnosti i kruh svagdašnji. Nudio je sebe, zaziv svoje molitve – klanjajući se do zemlje. 
    Nuđao se u odbačenom kruhu, živom Kruhu. Nisu ga primili. Poluotokom je išao Čovjek moleći i klanjajući se istovremeno…sve jače, sve sagnutije, sve bliže zemlji, prahu po kojemu su gazile njegove stope.

      Jednog dana stopila se njegova pogrbljena stabljika života s tlom, pognuta leđa sa zemljom… Otišao je u nepoznato…Ne zna mu se grob; nije ostavio otisak stopala u stijeni. Tek na vodi i u pijesku. Tek u uzdahu vjetra i šumoru valova na obali. Sve to zajedno, u kolopletu čežnje, nastavlja moliti njegovu molitvu.
       Rajmondo! Rajmondo! Godinama ne sjetih se tebe. Čitav si se poklonio, do zemlje sagnuo.
    Rajmondo! Rajmondo! Zašto nisam barem jednom uzeo kruh iz tvojih siromašnih a istovremeno bogatih ruku? Sada znam: bio bih kušao sam život!
    Slika je završena. Ti si, Rajmondo, došao u moju svijest i u sjećanje živo kao lopoč na bistrom potoku. Da nisam prelomio klas, tko zna bi li ti k meni
    dolepršao?
    Rajmondo! Rajmondo! Večeras se sjetih tebe i tvog isposničkog kruha.
                 
                      …Do tla priginje pun zrnja klas…

    Slika je završena. Samo da sretnem prijatelja i da sliku poklonim…!

    Odjeci iz javnosti

    http://www.parentium.com/prva.asp?clanak=51967