Planina Vlatka

    Planina Vlatka

    Biografija

     Vlatka Planina rođena je 1984. godine u Zagrebu, gdje je na Filozofskom fakultetu diplomirala anglistiku i komparativnu književnost. Piše poeziju, te prozu za mlade i odrasle.

    Objavila je šest zbirki poezije na hrvatskom jeziku: „A nekad si mi kupovao lizalice” (2010.), „Nemoj se plašiti ovoga neba” (2014.), „Neizbrojnosti” (2017.), „Sekvoja i druge pjesme” (2020.), „Noćne životinje, ljeto“ (2020.) i „Hortikultura“ (2022.) elektroničku knjigu poezije na engleskom jeziku: „A Booklet of Poems for the Ace of Hearts” (2016.), bajkovito-fantastičnu trilogiju romana za mlade: „Jegulja“, „Kralj i bajka”, “Povratak vještice” (2016.), te fantastične romane „Wend” (2017.) i „Okno” (2018.). 

    Za roman „Wend” dobila je 2018. godine nagradu „Artefakt” za najbolji fantastični dječji roman.

    Objavljivana je u mnogim književnim časopisima, te na književnim portalima. Od 2016. – 2019. pisala je književnu kolumnu za časopis za književnost Kvaka. Trenutno piše za Vijenac.

    2024. sudjelovala je kao jedna od predstavnica Hrvatske u Danu europskih autora u organizaciji Europske komisije i programa Kreativna Europa.

    Članica je Društva hrvatskih književnika i Hrvatskog društva književnika za djecu i mlade.

    Objavila:

    A nekad si mi kupovao lizalice (Naklada Bošković, 2010.)

    Nemoj se plašiti ovoga neba (Naklada Bošković, 2014.)

    A Booklet of Poems for the Ace of Hearts (Amazon, 2016.)

    Jegulja (Naklada Bošković, 2016.)

    Kralj i bajka (Naklada Bošković, 2016.)

    Povratak vještice (Naklada Bošković, 2016.)

    Wend (Naklada Bošković, 2017.)

    Neizbrojnosti (Biakova, 2017.)

    Okno (Naklada Bošković, 2018.)

    Sekvoja i druge pjesme (Naklada Bošković, 2020.)

    Noćne životinje, ljeto (Naklada Bošković, 2020.)

    Hortikultura (Naklada Bošković, 2022.)

    Izbori iz djela

    (Izbor iz proze, ulomak iz romana “Okno”)

    Sjedila je na rubu kožna dvosjeda i nabrajala u sebi što sve više boli: 
    koljeno razrezano na staklo;
    udarac u mali nožni prst;
    pad u koprive, licem;
    onaj put kad se, trčeći za dječacima, spotaknula o korijenje i bradom udarila o deblo izbivši 
    pritom dva zuba (srećom, mliječna) i razderavši čitavu bradu i polovicu lijeva obraza; na 
    jarku sunčevu svjetlu još se uvijek mogao razaznati jedva vidljiv ožiljak. 
    Među prstima premetala je rub spavaćice. Bijele, zapravo ne sasvim bijele nego neke čudne 
    pepeljastožute, kao pamučno tkanje koje je previše godina zaboravljeno ležalo na dnu ladice. 
    Bijelo pamučno rublje imalo je neobičnu naviku pokupiti žute masne mrlje ako bi predugo 
    stajalo na kakvu mračnu mjestu. Nitko nije znao zašto se to događa, čak ni majka. Znalo se 
    tek da se te mrlje ne mogu oprati niti izbijeliti i da jednom tako umrljano rublje može dalje 
    služiti samo kao krpa za pranje podova ili brisanje prašine. Jednom umrljana, zauvijek 
    umrljana. Gotovo kao krv. No krv se ipak mogla skinuti cjelonoćnim namakanjem u ledenoj 
    vodi; žene bi zimi čak i grumenje snijega i leda stavljale u vodu i riskirale ozbiljne ozebline 
    ispirući satima gotovo zamrznuto rublje, a sve radi boljeg rezultata. No sada nije bila zima,
    već ljeto i Izabela se pitala gdje bi mogla pronaći dovoljno hladnu vodu. Možda u velikome 
    zdencu, no on je bio daleko, a vani noć. Mlaka voda u lavorima u praonici teško da će 
    dostajati. Sigurno će ostati mrlje, ako ne na rubu, tamo gdje ju je umrljala sad već sasušeno 
    grimiznim prstima, onda zasigurno ispod vrpce u struku. No čak i kad bi bilo ledene vode, 
    trebala je Izabela spavaćicu odavno skinuti i potopiti, no ona je i dalje sjedila na dvosjedu
    nemajući nikakvu namjeru ustati. 
    „Ostani ovdje koliko želiš“, rekao joj je rektor na izlasku, „ja ću biti u spavaćoj sobi. Dođi 
    kad budeš spremna.“
    Izabela na tren podignu pogled; rektorova radna soba bijaše prostranija od čitave njezine 
    kuće. Bivše kuće. Majka ju je prethodnih dana nekoliko puta prekorila dok joj je spremala
    stvari i odjeću u veliku jutenu vreću: 
    „Ovo više nije tvoj dom. Jesi li me čula, Izabela? Ne možeš se ovdje vratiti.“
    Majčin glas zvučio je grubo i isprekidano, kao da je nakon svakog sloga nešto progutala: 
    slinu, suze, bijes? Izabela nije mogla dokučiti što. Majčin glas postao je još isprekidaniji kad 
    ju je Izabela upitala zašto ne može ponijeti svoje stare spavaćice, već tek majčinu koja nije 
    vidjela svijetlo dana još otprije Izabelina rođenja. 
    „Sad si odrasla djevojka“, majka je odvratila, „i moraš nositi odjeću za odrasle djevojke.“
    „Ali ova spavaćica je kraća od svih mojih spavaćica“, Izabela se usprotivi majci. „Ako sam 
    velika, zar ne bih trebala imati veću spavaćicu?“
    No majka ne reče ništa, već pomno položi složenu hrpicu povrh ostale odjeće u vreći te vreću 
    zaveže konopom. Izabeli se taj trenutak urezao duboko u pamćenje, bilo je to prvi put da je 
    vidjela majčine ruke kako drhte. A sada su isto tako drhtale i njezine, koliko ih god 
    pokušavala umiriti i govorila im neka prestanu te da je moraju poslušati. Nisu. Baš kao ni 
    misli koje su se čitavo vrijeme rojile oko onog što se zbilo kao moljci oko svjetiljke na 
    trijemu, ma koliko se Izabela trudila razmišljati o Bilo. Čemu. Drugom. Naposljetku, kad
    mrlje već promijeniše boju iz tamnocrvene u hrđavu, a Izabelina stopala počeše trnuti od 
    dugotrajna sjedenja, djevojčicu savlada san. Zaspala je na istom onom kožnom dvosjedu
    sklupčana u lopticu ne veću od ukrasnih jastuka uredno složenih na pod pokraj dvosjeda, ta 
    ipak se radilo o svili, spremna ga proglasiti svojom novom posteljom. U spavaću sobu nije 
    željela ući ma koliko veliki bračni krevet bio udoban. 
    „Misli na nešto lijepo, Izabela“, govorila je sama sebi dok je tonula u san, no zapravo nije 
    željela misliti ni na što lijepo, ugodno, sretno. Nije željela nijedno lijepo sjećanje ukaljati 
    trenutačnim mislima. Radije će… da, radije će razmišljati o, primjerice, moru. Čula je da je more prekrasno, sa svojim ljeskanjem na suncu, ritmičnim plesom valova i čudesnim bićima 
    ispod njegove površine. Da, tako je, o njima će razmišljati, o čudesnim bićima na tamnome 
    dnu mora. Ta joj misao uli sigurnom. 
    „Jer nemoguće je“, prošlo joj je kroz glavu netom prije negoli ju je potpuno savladao san, 
    „uništiti nešto za što niti ne znaš da postoji.“

     

    (izbor iz pozije)

    Ništa

    Ništa ti ne pripada,
    Ništa nije obećano,
    Ništa odavde
    Nećeš
    Ponijeti sa sobom.
    Nisi ništa više
    Doli strujanje rijeke,
    Bezimeno crno
    Između zvijezda,
    Praznina u atomima
    Koji te nastanjuju.
    Ništa odavde nije
    Tvoje.
    Na ništa nećeš
    Upisati ime.
    Ti si taj
    Koji pripada svemu,
    Na kojeg su urezali
    Slogovlja,
    Koji je obećan
    Kao postelja travi
    Jednom kada
    Brzaci utihnu.

     

    Crljenica

    A ponekad mogu tek čekati,
    Ne kao svjetionik ili gnijezda
    Ili trgovi noću
    Koji znaju da se ljudi
    Uvijek vraćaju
    Jutrom,
    I ptice i razbješnjelo
    More,
    Nego kao grumen
    Crljenice
    Na nekom od onih
    Sunčanih otoka,
    Koji nikad nije siguran
    Hoće li doći kiša
    I kada
    I hoće li je biti dovoljno
    Da se ne razrahli
    U prah.


    Sufijska

    Sufisti
    Vjeruju 
    Da svako ljudsko biće 
    Ima mogućnost 
    Neposrednog pristupa Božanskom
    I neprestanoj
    Konstanti 
    Ljubavi.

    Ne priznajem tvoje bogove.

    Ja
    Samo mijenu 
    Poznajem

    Onu

    Jedinu

    Između
    Ovdje si 
    I nisi,
    Spavam pokraj tebe i 
    Ne spavam,
    Sanjam ili ne sanjam
    Jarke, tamnopute 
    Zemlje
    I pitam se 
    Jesu li monsuni
    (Ili nisu)
    Samo nježni kasnoljetni
    Oblaci
    Koji su te odviše 
    Zavoljeli.